Journalistiek en Mediaorganisatie

Nieuwe verdienmodellen: ook Blendle-concurrent eLinea legt loodje

Uitgevers en omroepen zijn op zoek naar nieuwe verdienmodellen sinds het online tijdperk definitief is aangebroken. Frank.news legt jonge en langer lopende startups uit de media branche in deze serie onder de loep en kijkt of ze kansrijk of kansloos zijn. Vandaag de vraag: waarom lukte het eLinea niet de grootste online kranten- en tijdschriftenkiosk te worden?

©VLAM / Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Frank.news

Na Myjour, enkele maanden geleden, sneuvelde vorige week de digitale kiosk eLinea op het slagveld van printproducties per digitale kiosk. Failliet, luidde het harde oordeel van de rechtbank. Volgens oprichter Michel Suijkerbuijk waren er juist volop kansen, maar mankeerde het aan voldoende marketingbudget. Het in Delft gevestigde bedrijf naderde zelfs het break-even-point – waarmee bestaansrecht in deze moeilijke markt leek aangetoond – maar bezat net te weinig adem om vol te houden.

 

Uitbundige free publicity

Myjour verging het ongeveer hetzelfde, zij het dat hier vooral de nogal uitbundige free publicity die Blendle ten deel viel de site in de wielen reed, Ondank de in technisch opzicht vernuftiger site van Myjour ten opzichte van Blendle.
De techniek van Myjour kreeg daardoor wel een doorstart bij VRHL/Publish in Alphen aan en Rijn dat uitgevers en mediabedrijven adviseert en ondersteunt in hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen met print.

Suijkerbuijk voorziet voor eLinea eenzelfde scenario. Aan potentieel happige overnamekandidaten suggereerde hij dat het bedrijf ver onder de marktprijs is over te nemen. Om de schade te beperken en de abonnees binnen te houden gaat gedurende het faillissement de verkoop gewoon door.

 

Spotify- versus iTunes-model

De site eLinea telt ongeveer 35.000 mensen met een account en werkt volgens het Spotify-model. Voor één bedrag per maand kan uit het hele bestand worden geput: honderden bekende tijdschriften, kranten, schrijvers en cartoonisten. Anders dus dan Blendle, waar je per artikel betaalt, en dus eerder de journalistieke evenknie van iTunes kan worden genoemd.

De markt voor online printproducten wordt nu gedomineerd door Blendle, Maggy en Topics, de kiosk van mediagigant de Persgroep. Dat een start up als eLinea niet op kon tegen een moloch als de Persgroep, dat verreweg de grootste speler is in de Nederlandse printkopij, valt te begrijpen. Maar over Blendle en Maggy had eLinea moeten kunnen zegevieren: Spotify is immers ook populairder (geworden) dan iTunes.

 

Voor de muziek uit

Kort en goed: oprichters Suijkerbuijk en compaan Wiebe de Jager hadden iets naarstiger en overtuigender naar investeerders moeten zoeken. De gesprekken met een ‘groot mediabedrijf’ dat wilde investeren  (zou het de Persgroep zijn geweest?) liepen vorige maand vast, zo lieten ze weten na het faillisement. ‘Het gevaar bij innoveren is dat je te ver voor de muziek uit wilt lopen’, twitterde De Jager nog.
Tja, de weegschaal helt onverbiddelijk naar rood. Maar gaat er niet totaal in – eLinea blijft een  knappe innovatie.
Benieuwd wie er met de doorstart vandoor gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


zes + = 15